Tiedote: Kansanedustaja Petri Honkonen: Uudistuva ammatillinen koulutus antaa eväitä kasvulle

Tiedote 1.5.2016
Julkaisuvapaa heti

Keskustalainen sivistysvaliokunnan jäsen Petri Honkonen painotti vappupuheessaan Saarijärven torilla osaamisen roolia elinkeinoelämän ja työelämän kehityksessä. Työelämän ja yksilön tarpeet tulevat yhä kirjavammiksi. Siksi on tärkeää että Suomen hallitus on tarttunut tähän kehittämällä päämäärätietoisesti ammatillista koulutusta, jotta työelämä tarpeisiin saadaan vastattua.

– Oman ikäluokkani nuorista yhä harvempi tulee työskentelemään samassa työpaikassa koko ikäänsä. Useiden ammattien opiskelu ja jatkuva osaamisen päivittäminen tulee olemaan arkipäivää yhä useammille. Liikuvuus työmarkkinoilla lisääntyy. Yrittäjyys työn ohella ja työsuhteiden välissä yleistyy. Nämä tekijät asettavat melkoisia vaatimuksia myös ammattikoulutukselle, visioi Honkonen.

Honkonen otti myös kantaa eilen julkaistuun Nato-selvitykseen:

– Pienen maan asema maailmassa ei ole koskaan helppo. Perjantaina julkaistussa Nato-selvityksessä todetaan että nato-jäsenyydessä on sekä hyötyjä että riskejä. Suomen vahvuus on ollut se, että voimme olla kaikkien kavereita ja toimia riidan ratkaisijana ennemmin kuin osapuolena. Tämä lisää turvallisuuttamme enemmän kuin jäsenyys puolustusliitossa. Itse toivoisin että voimme pitää kiinni tästä neutraalista roolistamme kansankuntien joukossa, Honkonen linjaa.

Lisätietoja:

Petri Honkonen