Keskustan ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa

Ammattiopinnoilla rakennetaan tulevaisuutta

Olin viime viikolla kierroksella kotimaakunnassani Keski-Suomessa. Kaksi kohtaamista jäi lähtemättömästi mieleeni.

Hankasalmella 15-vuotias nuori mies kysyi minulta, onko hänen hakemalleen alalle järkevää kouluttautua. Tällä viikolla päättyvä yhteishaku jännitti. Isosisko oli valmistunut puolitoista vuotta sitten ammattikoulusta ja oli yhä vailla työpaikkaa.

Karstulassa paikallinen yrittäjä pahoitteli, ettei meinaa löytää päteviä tekijöitä tehtaallensa, vaikka työtä riittäisi.

Nämä kaksi tarinansa minulle jakanutta keskisuomalaista eivät ole murheidensa kanssa yksin. Koulutus ja työelämä eivät kohtaa maassamme riittävän hyvin. Meillä on samaan aika pula sekä työpaikoista että työntekijöistä.

 

Henkilökohtainen opintopolku räätälöidään jokaiselle

Ammatillisen koulutuksen reformi tehdään siitä syystä, että ahkerien ja työhaluisten nuorten ja aikuisten tulevaisuuden huoliin vastattaisiin ja että meillä olisi osaavaa työvoimaa saatavilla.

Jatkossa jokaiselle opiskelijalle räätälöidään henkilökohtainen opintopolku. Pirstaleisista tutkinnoista tehdään laajempia kokonaisuuksia ja niihin tuodaan parempi työelämän ymmärrys. Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista lisätään kehittämällä oppisopimuskoulutusta ja lanseeraamalla uusi koulutussopimusmalli.

Myös koulutuksen byrokratiaa puretaan. Osatutkinnot mahdollistavat aiemmin hankitun osaamisen täydentämisen. Nuorten ja aikuisten koulutuksen keinotekoiset raja-aidat poistetaan. Samalla koulutuksen järjestäjiä kannustetaan tiivistämään koulutuksen kestoa sekä parantamaan tutkintojen työelämä- ja jatko-opintokelpoisuutta.

Ammatillisella koulutuksella on merkittävä tehtävä auttaa jokaista opiskelijaa löytämään oma oppimisen ja ammattilaisena kehittymisen polkunsa. Tehtävänä on myös pitää kaikki matkassa.

Välikysymyksessä on nostettu esille huoli ammatillisen koulutuksen rahoituksesta.

Monet koulutuksen järjestäjät ovat tällä hetkellä tiukoilla. Reformi tarvitaan joka tapauksessa. Keskustalla on halu löytää hallituksen puoliväliriihessä ratkaisuja ammatillisen koulutuksen tilanteen helpottamiseen.

Ratkaisut löytyvät yhdessä

Eilen päättyi yhteishaku peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Jokaisen tässä salissa tulee kantaa vastuu myös siitä, minkälaisia vaikutuksia tässä salissa käytävällä välikysymyskeskustelulla on esimerkiksi elämänvalintojaan miettivälle 15-vuotiaalle. Suurennammeko negatiivisuuden kehää vai keskitymmekö uuden luomiseen ja tuon 15-vuotiaan nuoren rohkaisemiseen omalle polulleen.

Ammattiin opiskelevien oma näkemys opinnoista on toisenlainen kuin eduskunnan keskustelun perusteella voisi kuvitella. Ammattiin opiskelevien järjestön OSKU ry:n hiljattain tehdyn amisbarometrin mukaan, 91% ammattiin opiskelevista on ylpeitä nimenomaan siitä että he opiskelevat juuri tulevaisuuden ammattilaisiksi.

Jokainen täällä salissa olevista eduskuntaryhmistä kantaa vastuuta viime ja tällä vaalikaudella tehdyistä päätöksistä. Jotta negatiivisuudesta päästäisiin takaisin luovuuden tielle, on yhdessä tehtyyn haasteeseen haettava nyt yhteisiä ratkaisuja. Tästä on ammatillisen koulutuksen reformissa kysymys.

Tätä haluamme viestitettävän tästä salista teille nuorille, jotka haitte eilen päättyneessä yhteishaussa ammatilliseen koulutukseen. Teitte hienon valinnan ja voitte olla siitä ylpeitä. Kurkottakaa kohti unelmianne, se vie teidät pitkälle.