Tiedote: Muovien tuotekehitys ja biomateriaalit ovat biotalouden ytimessä

Tiedote 9.3.2017, julkaisuvapaa heti

Keskustan Honkonen: Muovien tuotekehitys ja biomateriaalit ovat biotalouden ytimessä

Keskustan kansanedustaja ja ympäristövaliokunnan jäsen Petri Honkonen, järjesti keskiviikkona 8.3. Eduskunnassa tilaisuuden muovin ongelmista ja sen mahdollisuuksista. Tilaisuudessa puheenvuoron piti mikromuovitutkija Samuel Hartikainen Itä-Suomen yliopistosta, tutkija Outi Härkki Teknologian tutkimuskeskuksesta ja toimitusjohtaja Vesa Kärhä Muoviteollisuudesta.

• Keskustelutilaisuudessa korostui se, että muovin aiheuttamien ympäristöongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan yhteistyötä ja innovaatiota. Tämä tarkoittaa yrityksiä, jotka kehittävät uusia tuotteita, tutkimusta ympäristöhaitoista ja mahdollisesti myös lainsäädäntöä, Honkonen toteaa.

Asiantuntijat nostivat esille muun muassa mikromuovien aiheuttajien paikantamisen tärkeyden, biopohjaisten tuotteiden kasvavan määrän sekä muovituotealan merkityksen Suomen kansantaloudelle.

• Emme voi lopettaa muovin käyttämistä, mutta voimme tehostaa kierrättämistä ja korvata joitain tuotteita biopohjaisilla suomalaisilla tuotteilla, Honkonen pohtii.

Lisätietoja,

Petri Honkonen